onsdag 23 juli 2008

Etapp 3 - "Skåningen"

Det där med att det inte finns några backar i Skåne, det är en myt. Idag cyklade vi i massor av backar!

Jag hängde med stora gänget från igår redan från början den här gången men idag hade klungan växt till ca 20-30 pers vilket resulterade i ryckig, vinglig och lite småfarlig cykling. Vid första depån stack två cyklister iväg och jag tog ett snabbt beslut att haka på. Det gick undan vill jag lova, kanske lite över min förmåga men jag tänkte att så länge jag orkar hänger jag på. En av cyklisterna släppte tidigt och en bit efter andra depån var det dags för mig.

Då väntade en bit riktigt tuff cykling i motvind på egen hand, trist! Det som var positivt var att solen började komma fram och det blev riktigt härligt väder. När jag kom ur värsta motvinden stannade jag för att ta av mig armvärmarna. Då stannade servicebilen till för att kolla läget när jag sa att jag bara skulle ta av mig lite kläder skrattade de lite och sa att "det är bra för nu kommer det att bli varmt".

Strax därefter påbörjade jag min första klättring upp på Hallandsåsen. Det var en sådan där backe som aldrig riktigt tar slut men jag körde på lätta växlar, svor högt emellanåt och lät det ta den tid det tog. Till slut dök en trevlig skylt upp vid sidan av vägen, depå 1 km....jag har nog aldrig blivit så glad! :-)

Efter en chokladgroda och lite apelsinsaft fick jag sällskap av en av de cyklister jag följt med från första depån och vi höll ihop resten av vägen. I mål tog vi varandra i hand och vrålade av lycka!

YES! En etapp till avklarad nu är jag halvvägs!

Inga kommentarer: