söndag 27 juli 2008

Var kanske lite överambitiös i mina tidigare rapporter...


Så här kommer en något kortare sammanfattning!

Etapp 4 - Bergsetappen

Det säger ju sig självt att det här inte skulle bli min bästa dag. Cirka 12 mil och hela 5 stigningar över Hallandsåsen...*phu* För första gången den här veckan vaknade jag dock utan träningsvärk så den lilla extraturen på vilodagen gjorde förmodligen gott...lovande!

Jag var fast besluten att ta mig igenom etappen men samtidigt riktigt nervös för hur jag skulle orka i backarna. Kan man kliva av cykeln och gå om man inte orkar? Jag bestämde mig för att ta det riktigt lugnt i början för att sedan ta mig an backarna i min egen takt. Det visade sig att jag skulle få sällskap nästan hela vägen av det stora gänget som jag stött på tidigare i veckan. Även fast jag gillar att cykla själv ibland var det skönt att ha folk med som stöd och push framåt.

När vi för första gången rullade in i Skåne län var jag tvungen fråga en av de mer rutinerade cyklisterna....Räknades det där som stigning 1 av 5? Japp! Ok, då var vi hemma! :-) Visserligen visste jag att värre backar väntade men nu hade jag i alla fall klarat av en!


En fördel med backar är i alla fall att utsikten blir fin...


Ett gäng sköna cyklister vilar ut och njuter av utsikten!


Det blev en tuff dag i solen men samtidigt otroligt stärkande att lilla jag klarade av alla dessa backar, jag var inte ens sist upp, cyklade till och med om några i backarna och behövde inte en enda gång kliva av cykeln och gå! YES! :-)

Etapp 5 - Bjärerundan

Även denna etapp var cirka 12 mil och full av självförtroende efter gårdagen var jag inte ett dugg orolig. Jag hade till och med bestämt mig för att köra lite fortare och cykla ifrån stora lugna klungan som jag kört med i stort sett hela veckan. Det gick väl....sådär. Visserligen var det inga riktigt branta backar som de under etapp 4 utan det var mest upp och ner hela tiden och när det inte gick upp eller ner blåste det motvind. Jag hade huvudvärk och kände mig allmänt tjurig och trött därför passade det utmärkt att jag inte lyckades haka på någon grupp utan körde själv i stort sett hela vägen. En seg dag som avslutades med en lång tupplur på vandrarhemmet!

På kvällen käkade vi middag på "Rökeriet" nere vid Lagan, mycket gott och riktigt mysigt!

Etapp 6 - Sydhalland runt

Ett steg kvar till målet! Ett drygt 9 mil långt steg. Jag var rätt seg på morgonen (det blev visst några öl igår kväll hmmm :-)) men kom snabbt igång igen. Jag lyckades komma lite längre fram i starten den här gången och hängde på en grupp som egentligen var bra mycket snabbare än mig. Det gick undan och var riktigt riktigt kul!

När jag till sist var tvungen släppa i en av backarna var jag ändå så pigg och glad att allt bara rullade på. Riktigt skönt! Helt plötsligt säger en av tjejerna bakom mig....Nu är det bara tre mil kvar! Bara tre mil? Det är ju ingenting...De tre milen cyklade jag nog med ett stort leende på läpparna...jag klarade målet och har till på köpet haft en riktigt kul semestervecka!

Alla som gillar att cykla borde köra det här loppet, det är så grymt kul och klarar jag det så klarar nog de flesta det, med lite träning i alla fall! :-)

Nu ställer jag in siktet på Lidingö tjejlopp i september men vem vet vad som dyker upp innan dess! Det känns liksom så länge till den 28 september :-)


Förutom bra träning och en rejäl kick för

självförtroendet fick jag en riktigt snygg medalj!

4 kommentarer:

Anonym sa...

GATTIS TILL VÄL UTFÖRD CYKELVECKA! Låter riktigt trevligt faktiskt, ska försöka vara med nästa år själv :-)
/Jannike

Mia S sa...

Tack! Jag tycker absolut att du ska vara med nästa år, det kommer du inte att ångra! Vi kanske ses på någon söndagsrunda med hck snart!

Optimist!! sa...

Imponerande! :) Riktigt bra jobbat! Kan tänka mig att det känns som att man nästan kan klara av vad som helst efteråt :) Jag ska ta mig an Dalaturen och 65 mil under 5 dagar nästa vecka...hoppas att jag får samma sköna känsla som du :)

Mia S sa...

Tack! Ja lite den känslan var det faktiskt! :-) Jag trodde nog att jag skulle vara less på cykling efter den här veckan men tvärtom känns det bara roligare! Du kommer säkert få en grym vecka på Dalaturen också, glöm inte skriva och berätta hur det går!