söndag 26 oktober 2008

Rosa bandet-spinningen ett försök till sammanfattning

Det är lördag kväll, snart ska jag iväg och köra spinning i 3 timmar och det känns inte alls bra! Jag är trött, otränad, har huvudvärk och har inte suttit på en spinningcykel på flera år (det enda jag kommer ihåg var att det var jävligt jobbigt, pardon my French). Men har jag sagt att jag ska göra något då gör jag det, så pass envis är jag!

24-timmarsspinningen gick av stapeln på Sportlife Exclusive i centrala Göteborg. Jag är inte så mycket för att träna på gym eftersom jag helst tränar utomhus men det här stället skulle jag nog kunna tänka mig, stort, lyxigt och fräscht :-) Vid det här laget kände jag mig dock fortfarande rätt skeptisk till hela grejen... Men efter att ha hittat omklädningsrummet, bytt om (det fick bli det rosa cykeltröjan dagen till ära), hittat en trevlig tjej som också skulle börja spinna klockan 22 och letat mig ner till spinningsalen började allt lätta.

Tio sekunder in i första passet Pump up the Volume var tröttheten, huvudvärken och allt det andra borta! Det var så himla kul och helt plötsligt kände jag mig riktigt pigg! Jag försökte ta det lugnt första timmen - jag skulle ju orka två till - men det var lätt att ryckas med och köra på när alla andra gjorde det (det kanske är därför man ska träna på gym :-)). Efter första timmen tog jag en kort paus, fyllde på dricka och skickade ett glädjerusigt sms till pojkvännen.

Det andra passet hette Hollywood och innehöll bara filmmusik. Vi deltagare skulle gissa från vilken film musiken kom - en grymt bra idé - i alla fall passade den mig för jag satt och lyssnade och funderade och glömde genast bort mina trötta ben! Kul!

Mellan andra och tredje passet satt jag kvar på cykeln, halade bara upp min bar som jag lagt på golvet och fyllde på med lite energi - välbehövligt skulle det visa sig. Sista passet var ett stenhårt RPM-pass, men nu var det ingen idé att försöka spara energi så jag öste ur det sista jag hade, svetten rann och det var hur jobbigt som helst men det var ren GLÄDJE! Killen bredvid mig konstaterade att "det var tur att det här passet inte kom först" jag kunde inte annat än att hålla med :-)

Jag är jättenöjd att jag klarade mina 3 timmar men för att ni ska få lite perspektiv på det hela kan jag meddela att 2 killar cyklade hela dygnet själva, en kille vägrade cykla men sprang på ett löpband hela dygnet! Men alla är hjältar tycker jag, även de som cyklade en timme av 25 och inte minst de proffsiga och hängivna arrangörerna till detta kanonevent! TACK!

Idag har jag varit trött och ganska tom på energi, benen känns bra men rumpan är öm aj aj! :-)

Inga kommentarer: