tisdag 26 oktober 2010

Statusrapport!

Promenadutmaningen: Det har verkligen gått sådär den senaste tiden. I helgen då vi var uppe hos mina föräldrar utanför Stockholm hade jag planerat in både löpning och promenader men vad hände...SNÖ! Helt oväntat och verkligen ingenting som jag hade kläder med mig till.

Igår var Lillkillen lite gnällig efter sina sprutor så då gick vi direkt hem och myste i soffan istället. Idag blev det promenad men en långsam sådan med fikapaus inkluderad, har träffat mina mammagruppskompisar för första gången. Himla trevligt och skönt att prata av sig med några som är i samma situation. I morgon ska det tydligen bli riktigt dåligt väder men det blir till att sticka ut i alla fall, inte så mycket att välja på!

Löpningen: Jag hade ju tänkt följa det där programmet med korta intervaller tre gånger i veckan under 6 veckor men det har inte riktigt lyckats. Förra veckan blev det en ynklig löptur, veckan innan dess två. MEN de senaste gångerna har jag sprungit betydligt mer än vad som står på programmet och det har känts riktigt bra...jag är på G helt enkelt!

Maten: Att ta mig tid att äta ordentlig mat för att orka ta hand om mig själv och Lillkillen är lättare sagt än gjort. Jag försöker och det går bättre. Lillkillen är nu såpass stor att han oftast kan roa sig själv en stund medan jag äter eller lagar mat, mycket skönt! Tack babygymmet och baby sittern med de snurrande leksakerna :-) Det där med sötsakerna är värre men som vanligt hänger det ihop, ju mer och bättre mat desto mindre sötsaker..

Dagens lunch blev en riktig höjdare som tog max 10 minuter att laga. Kornris (koktid 8 minuter), riven morot, lax som jag lagade i mikron (2 minuter och jättegott jag lovar), sås på yoghurt, salt, peppar och lite vitlök. Enda minuset var väl att den blev lite väl sen då jag inte hann äta innan promenaden.

Vikten: Gillar ju inte att tänka på vikten men jag måste ju göra ett försök att komma tillbaka till min ursprungsvikt (det jag vägde vid inskrivningen på MVC). För tillfället har jag ca 4 kilo kvar, jag har alltså tappat 18,5 kilo utan att anstränga mig nämnvärt! Antar att jag kan tacka amningen för det mesta...

Målet för nästa månad blir att försöka komma igång med lite annan träning. Tänkte försöka mig på det yogapass på lördagmornar som jag tränade innan jag blev gravid. Jag tror att det kan vara bra både för mig och för Lillkillen att vi är ifrån varandra vissa stunder, lite pappatid är ju aldrig fel!

På tal om Lillkillen så måste jag verkligen få honom att somna nu! Men ikväll verkar det segt!

Inga kommentarer: