onsdag 14 mars 2012

Mitt mål!

Till mina nya läsare och som en påminnelse till mig själv!

Hon springer och springer men varför?

Förutom lite mer diffusa mål som att må bra, känna mig stark och hålla mig frisk så tränar jag främst inför följande:

- Göteborgsvarvet 2012

Jag springer för andra året i rad. Förra året hade jag som mål att ta mig runt och känna mig nöjd och trött när jag korsade mållinjen, det målet uppnåddes. Läs mer om mitt första varv här. I år är det annorlunda förutsättningar. Förutom under några envisa förkylningar så har jag sprungit i stort sett uteslutande sedan förra året, jag har redan klarat av några långpass i år och jag tränar upp farten tillsammans med Friskis löpargrupper.

En annan stor skillnad är min mentala inställning. Förra året visste jag ingenting, jag hade sprungit 17-18 kilometer som längst på träning och hade tränat på stora delar av banan, men jag visste inte riktigt vad som väntade mig. Nu vet jag mer hur jag kan lägga upp det, jag är tryggare och mentalt starkare.

Inför nyår stack jag ut hakan och sa att jag skulle springa Göteborgsvarvet på under 2 timmar, vilket är ruskigt snabbt för att vara mig, jag har ingen aning om jag kommer klara det men jag ska verkligen satsa på det. När det gäller målsättningar tycker jag att det är bättre att satsa för högt än att satsa för lågt för även om man missar målet lite har man kommit ganska långt. Om mitt mål hade varit att slå tiden från förra året, 2:25, hade jag varit nöjd med 2:20 men om mitt mål är att jag ska springa på under 2 och jag kommer in på 2:05 har jag fortfarande gjort en väldigt bra tid. Eller hur tänker ni?

På väg mot mål 2011! I år kommer nog fotografen få svårt att hinna se mig :-)
- Delmål:

Inför varvet har jag satt upp ett par "delmål" för att hålla fokus och energi på topp. Redan den 25 mars springer jag Göteborgsvarvet seedningslopp på 10 kilometer. Jag har inga direkta tidsmål där utan ser det som en möjlighet att få till ett lite snabbare "långpass".

Har också lite preliminära planer på att springa Premiärloppet i Skatås men är inte anmäld ännu.

- Vad händer sen?

Jag kommer inte göra som så många andra och sluta springa efter Göteborgsvarvet. Därför funderar jag redan nu över vad som kommer att hända sedan. Jag läser med skräckblandad förtjusning om Lidingöloppet och funderar på om det kan vara något för en gammal soffpotatis? När jag gjorde tjejklassikern tyckte jag att Lidingö tjejlopp var ett av de roligaste loppen, kanske ska jag satsa på att slå min tid där? Eller är det halvmara på asfalt som är min grej? Senare i höst går ju både Stockholms halvmarathon och Göteborg marathon (även halvmarathon samtidigt).

Vad som händer sen får bli osagt, jag tror att jag ska invänta resultatet på Göteborgsvarvet innan jag bestämmer mig för att se hur pass revanchsugen jag är :-)

Inga kommentarer: