söndag 18 mars 2012

"Så blir du snabbare..."

Jag dras till rubriker som denna just nu. Jag vill ju bli snabbare, rejält mycket snabbare. En bra dag kan jag hålla 6:30 tempo under en ganska lång period och känna mig hyfsat bekväm, det vill säga det går att prata men det är lite jobbigt och flåsigt. Om jag ska nå mitt mål på varvet måste jag klara av att springa under 6 min/km i 21 kilometer. Då ska jag visserligen inte känna mig bekväm utan så att säga "ge järnet", men ändå...det låter som en omöjlig ekvation. Eller?

Jag har min plan är är klar om den går i lås återstår att se. Jag är ganska övertygad om att jag kan bli snabbare, frågan är bara hur mycket snabbare?

Jag tänkte mycket på det här med fart under mitt långpass igår. Det tog emot rejält innan jag tog mig ut. Jag ville springa men samtidigt är det ju såååååå jobbigt ibland. När jag tillslut kom iväg bestämde jag mig för rundan över broarna som jag sprungit många gånger, den är bra för att den är svår att gena på (måste ju över bron hur jag än springer) och dessutom går den på stora delar av varvet-banan. Jag måste ju utnyttja fördelarna av hemmaplan! :-)

För att slippa tänka på hur långsamt jag sprang och hur jobbigt det var valde jag att tänka teknik. Jag tog med mig allt som den duktiga instruktören från Friskis tipsade om i torsdags och tänkte på mina armar, på min stolta hållning och på fotisättningen i uppförsbackarna. Någonstans vid Eriksberg, efter ca 5 kilometer, kände jag hur jag ökade farten, utan att tänka på det. Ibland kan det vara bra att avleda tankarna från det som är jobbigt! :-)

Det kändes aldrig riktigt jobbigt "konditionsmässigt" men benen blev fruktansvärt trötta och stela efter ett tag. Nöjd är jag hursomhelst, tror att det här var det näst längsta passet i år, 13,3 kilometer.



Fortfarande är jag långt i från mitt mål men det är några veckor och många intervallpass kvar!

Inga kommentarer: